Intellectual and cultural benefits from extended periods of self-isolation have a long history. The ongoing de-cline in academic freedom, however, distinguishes the coronavirus disease from previous crises. Despite the unprecedented political and economic challenges, as well as the devastating societal disruptions caused by the global COVID-19 pandemic, this study focusses on the fresh opportunities the current coronavirus restrictions offer to question extant academic models and paradigms, in the spirit of creating a more equitable and sustainable research system in the future.
Es lassen sich zahlreiche Beispiele für intellektuelle und kulturelle Errungenschaften die aus Phasen längerer Selbstisolation hervorgegangen sind nennen. Ein schleichender Verlust akademischer Freiheit während der letzten Jahrzehnte unterscheidet die aktuelle Corona Pandemie in dieser Hinsicht jedoch von bisherigen Krisen. Ungeachtet der politischen und ökonomischen Herausforderungen, sowie ihrer gesellschaftlichen Auswirkungen, bieten die globalen COVID-19 Maßnahmen Anlass akademische Modelle und Paradigmen zu hinterfragen. In der vorliegenden Studie werden systembedingte Limitierungen diskutiert und Wege für eine gerechtere und nachhaltigere Wissenschaftslandschaft skizziert.